Újrahasznosítási Világnap: A Lucart kimutatása az újrahasznosított WC-papírról
Az EPD-elemzésre* alapozva a Lucart számításai szerint az újrahasznosított WC-papír éves használatának megduplázásával évi 5 millió köbméternyi vizet és 400 ezer tonna faanyagot lehet megtakarítani
Második éve ünneplik március 18-án az Újrahasznosítási Világnapot. Az esemény célja, hogy felhívja a figyelmet arra, milyen kulcsfontosságú szerepet játszik az újrahasznosítás a bolygó erőforrásainak megőrzésében. Az idei világnap az „újrahasznosítás a jövőben” tematikával foglalkozik. Jelenleg az emberiség 1,7-szer gyorsabban fogyasztja a Föld természeti erőforrásait, mint, ahogy azok képesek újratermelődni.
A fa az egyik legnagyobb mértékben használt nyersanyag, amelyből többek között papírt készítenek, amit a mindennapokban használunk például higiéniai és egészségügyi célból. Érdemes belegondolni, hogy Olaszországban mindössze egyetlen év alatt 1,5 millió tonna háztartási papír készül higiéniai és egészségügyi felhasználásra, és ezen termékek csupán 7%-ánál alkalmaznak újrahasznosított anyagokat. Ezek az adatok jól mutatják, hogy bár Olaszország élen jár a papír és a karton újrahasznosításában Európában, még így is sokat lehet tenni az ember ökológiai lábnyomának csökkentése érdekében.
A Lucart által gyártott két WC-papír EPD (Environmental Product Declaration – környezetvédelmi terméknyilatkozat) tanúsítási folyamata során az olasz vállalat kimutatta, milyen előnyökkel jár az újrahasznosított anyagok felhasználásával készülő WC-papír gyártása a szűz nyersanyagokból készülő termék gyártásával szemben.
1 tonna újrahasznosított anyagból készülő WC-papírnál kimutatható környezeti előnyök:
- 80%-kal csökken a megújuló erőforrások felhasználása, amivel 4 060,9 kg faanyagot lehet megtakarítani;
- 38%-kal csökken a vízhasználat, ami 50,63 m3 vízmegtakarítást jelent;
- 404,50 kg-mal kevesebb széndioxid gázkibocsátás, ami az éghajlatváltozás fő okozója.
„Mindig is fontosnak tartottuk, hogy az olyan terméknél, mint például a WC-papír, amelyet nem lehet újrahasznosítani, a gyártás során újrahasznosított anyagokat használjunk,” osztotta meg Massimo Pasquini, a Lucart vezérigazgatója. „De a néhány termékünkre megrendelt EPD elemzés megállapításai az újrahasznosított papír környezeti megtakarításaival kapcsolatban minket is meglepett. Az egy tonna papírra jutó 50 m3-nyi vízmegtakarítás azt jelenti, hogy ha gyakrabban kerülne újrahasznosított termék a bevásárló kosarunkba, mondjuk, ha ugyanolyan fogyasztás mellett dupla annyi újrahasznosított WC-papírt vásárolnánk, akkor a megtakarított vízmennyiséggel 2000 olimpiai úszómedencét lehetne feltölteni, ami elképesztő mennyiség.”
Ez egy nagyratörő, de abszolút megvalósítható célkitűzés: az eléréséhez egy európai szinten összehangolt szabályozási keretrendszer szükséges, amely ösztönzi az újrahasznosított termékek gyártását és értékesítését.
„Ily módon az etikus termékek is nagyobb helyet kaphatnának a boltok polcain.
Nem utolsósorban pedig a közintézmények egészségügyi termékbeszerzéseiben is jelentős százalékot kaphatna a minimális környezeti hatással bíró újrahasznosított papír. Ha a szelektív hulladékgyűjtést nem követi az újrahasznosított termékek gyártása és értékesítése, akkor az valójában egy olyan tevékenység, amely semmilyen hozzáadott értéket nem teremt,” összegezte Massimo Pasquini.
*EPD (Environmental Product Declaration – környezetvédelmi terméknyilatkozat) tanúsítási folyamat. A Lucart S.p.A.-t a pisai Scuola Superiore Sant’Anna és az egyetemen alapított Ergo s.r.l. vállalat közös kutatócsapata segítette az EPD nyilatkozat és az ahhoz tudományos alapot szolgáltató LCA-tanulmány megvalósításában.
A Lucartról
A Pasquini család által 1953-ban alapított Lucart egy piacvezető európai vállalat, amely MG papírokat, háztartási termékeket (mindennapos használatra szánt termékek: WC-papír, konyhai törlő, szalvéta, papírterítő, zsebkendő stb.) és airlaid termékeket gyárt. A vállalat három üzletágban (Business to Business, Away From Home és fogyasztói) folytat fejlesztést és termékértékesítést, olyan márkanevek alatt, mint a Tenderly, a Tutto, a Grazie Natural és Smile (fogyasztói termékek), Lucart Professional, Tenderly Professional, Fato és Velo (Away from Home termékek). A Lucart termelési kapacitása meghaladja az évi 395 000 tonna papírt, amely 12 folyamatosan működő gépen és 65 átalakító soron készül. Összesített bevétele meghaladja a 450 millió eurót, és több mint 1500 alkalmazottat foglalkoztat hét üzemben (öt olaszországi, egy franciaországi, egy magyarországi és három spanyolországi üzem).
Forrás: Lucart Sajtóközlemény